تجهیزات ذخیره سازی DELLEMC مدل َUnity Hybrid

مقدمه

شرکت EMC که از سال ۲۰۱۵ میلادی با قرار گرفتن در زیر مجموعه شرکت DELL تحت برند DELLEMC به فعالیت خود ادامه می دهد، یکی از موفق ترین شرکت ها در حوزه تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات در سراسر دنیا می شناخنه می شود. علی رغم برخی محدودیت ها و تفاوت ویژگی های قابل ارائه، تجهیزات ذخیره سازی مدل های VNX همواره بین مشتریان این شرکت محبوب بوده اند و بازار بزرگی را در رده محصولات ذخیره سازی اطلاعات به خود اختصاص داده اند. اما این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی همزمان با ارائه رده جدید تجهیزات خود با نام Unity به بازار، همانطور که انتظار می رفت،‌ نه تنها تمامی محدودیت ها و ضعف های رده های قبلی را پوشش داده است، بلکه ویژگی های متفاوتی را نیز ارائه نموده تا بتواند به کمک آنها از رقبا پیشی بگیرد. می توان گفت از اواسط سال ۲۰۱۷ و با قطع فروش رده VNX، خانواده Unity رسما به عنوان تجهیزات ذخیره سازی اصلی شرکت EMC در حال فروش و ارائه خدمات پشتیبانی است.

معرفی خانواده تجهیزات ذخیره سازی Unity

همانند قبل، مدل های مختلف این خانواده با توجه به پارامتر های اصلی مانند توانایی پردازشی Storage Processor ها، حجم FAST Cache قابل پشتیبانی، تعداد درایو قابل پشتیبانی و در نتیجه حداکثر ظرفیت خام قابل پشتیبانی، طبقه بندی می شوند. جدول زیر نمایشگر این طبقه بندی است.

معماری ذخیره سازهای Unity

به طور کل می توان گفت که هدف از طراحی تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات Unity، تولید دستگاه ذخیره سازی یکپارچه ای بوده است که با رعایت سادگی و یکپارچگی،‌ افزایش توان عملیاتی و کارایی نسبت به رقبا و نیز اضافه کردن ویژگی های کلیدی، بتواند تمام نیاز های ذخیره سازی رده Mid-Range شرکت های متوسط و بزرگ را پوشش داد. تغییر سیستم عامل OE ازWindows 2008 Microsoft به Linux توزیع SUSE و استفاده از قابلیتهای Container های مبتنی بر Docker بر روی این سیستم عامل ویژگی های بسیار مهمی را فعال ساخته است. به عنوان مثال بستر High Availability این تجهیز به زیرساخت Docker منتقل شده و همین امر باعث می شود عملیات Failover و Failback هم در سرویس File و هم در سرویس Block با سرعت بالایی انجام شود که این مسئله در پایداری سرویس بسیار موثر و پر اهمیت است. تصویر زیر به نوعی نشان دهنده توزیع Container ها، نحوه عملکرد آنها در هر SP به صورت همزمان و افزونه می باشد.

یکی از تغییرات مهمی که معماری منطقی این تجهیز ذخیره سازی EMC را تحت تاثیر قرار داده، ارائه سرویس File در کنار سرویس Block می باشد که تا پیش از این در مقایسه هایی که بین تجهیزات قدیمی EMC مانند VNX با رقبای آن انجام میشد، جزو نقاط ضعف سخت افزارهای این شرکت در نظر گرفته می شد. اما این تجهیز بدون افزایش پیچیدگی هایی مانند Data Mover و Control Station،‌ قابلیت ارائه سرویس File در فایل سیستمی با حداکثر ظرفیت ۶۴ ترابایت دارد که حجم بسیار چشمگیری است و نقاط ضعف خانواده های قبلی تجهیزات ذخیره سازی EMC را پوشانده است.